Громадянська освіта з елементами політичної освіти: модель Альони Зелінської

Розвиток демократичного суспільства напряму залежить від наявності потужного місцевого самоврядування, що являє собою право територіальної громади села, селища чи міста самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах закону. Саме зараз, коли в Україні досить успішно впроваджується реформа децентралізації і відбувається передача повноважень та ресурсів громадам на місця, виникає потреба в активізації та посиленні спроможності громадян безпосередньо або через демократично обрані ними органи вирішувати самостійно і під свою відповідальність місцеві проблеми так як більшість людей не усвідомлюють наскільки багато від них залежить саме на місцевому рівні.

Склалася ситуація, що при наявності ресурсів та повноважень у жителів громад відсутнє розуміння того, що найбільше на якість свого життя вони можуть вплинути саме на місцевому рівні, тобто рівні місцевого самоврядування і що ніхто, крім них самих, не займатиметься забезпеченням доброту у громаді і вирішенням питань розвитку громади. Тому ця модель використання гри Світ Громад спрямована на трансформацію мислення жителів громад і більшого усвідомлення відповідальності за якість свого життя.

Модель – це певна гіпотеза щодо потенціалу та алгоритму дій, пов’язаних з використанням гри Світ Громад, для вирішення тої чи іншої проблеми, яка потребує перевірки практикою.

Авторка моделі: Альона Зелінська, майстриня гри Світ Громад Другого рівня

Назва моделі: Громадянська освіта з елементами політичної освіти

Проблема, на вирішення якої спрямована

Інертність членів громади: частково через «споживацький підхід» (держава зобов’язана забезпечити усім), частково через нерозуміння того, що тільки вони особисто можуть стати провідниками змін у своїй громаді.

Цільова аудиторія: Аудиторія може бути різних вікових та соціальних груп, починаючи з 15 років.

Показники (Як дізнатись, що проблема вирішена або по ній відчутно прогрес?): 

Може бути наявність таких факторів, або один чи декілька із них.

  1. Поступове позбавлення споживницької звички вважати, що проблеми має вирішувати хтось інший;
  2. Прояв активної участі (чи почати долучатися) у суспільних процесах, прояв соціального партнерства і соціальної взаємодії.
  3. Готовність дотримуватися чинних норм законів.
  4. Здатність визначати проблеми суспільного життя, бажання і вміння вимагати їх розв’язання, висування конкретних пропозицій.

Рекомендована кількість учасників: від 4 до 6

Необхідна кількість примірників гри Світ Громад: 1-2

Рекомендована кількість та періодичність ітерацій роботи з групою: 3

Спеціальні умови та особливості підготовки: 

  1. Забезпечити технічні умови – приміщення, стільці, стіл (не менше 100х60 або 80х80) – вода(напої), іжа(печиво, смаколики) – туалет – блокнот+ручка – гра(світ громад) – фліпчат, папір та маркери.
  2. Вивчити правила досконало.

Що учасники мають знати напередодні?

  1. Орієнтовну тривалість гри.
  2. Час і місце проведення(запізнення автоматично скасовує можливість бути учасником гри)
  3. Що це ділова настільна гра-тренінг, щонадає можливості для змін в громаді.

Особливості проведення гри: 

  1. Забезпечити приємну атмосферу і настрій: -привітання; -чому ми тут зібрались; -розклад(коли завершиться приблизнр гра); -організаційні питання; – міф-легенда на гру;
  2. Наголошувати – читати усі слова, усі речення, усі абзаци.
  3. Не допускати збій у послідовності виконання дій.
  4. Тримати в полі уваги гравців приваблівість громади, слідкувати чи тримає громада цю опцію, як важливе досягнення своєї мети.
  5. Акцентувати про необхідність не лише побудувати, а й утримати та прорахувати необхідний вплив інфраструктури на розвиток громади в умовах обмеженого бюджету та часу(вплив новозбудованих об’єктів на привбливість так і на кожного громадянина).
  6. Не забувати нагадувати гравцям, щоб вони перед початком кожного раунду повертали свої фішки енергії

Перелік питань для проведення рефлексії:

1.Об’єктивний рівень:

  • чи всі гавці приймали участь в процесі прийняття колективних рішень;
  • які враження після гри;
  • що запамяталося, які слова чи фрази;
  • у чому полягали ключові рішення;
  • що було не так, що заважало;
  • що відбувалося;

2. Рефлекторно-емоційний рівень:

  • що вас здивувало; – що вас насторожило;
  • що для вас було найцінніше;
  • що ви відчували, коли мер враховує(не враховує) думку громади;
  • що ви відчували, коли сплучували податки кожного раунду;

3.Інтерпретивний рівень:

  • чи змогла б громада досягти успіху (виграти), якщо про привабливість громади та виконання умов сценарію піклувався один мер, або тільки один чи декілька гравців;
  • у результаті чого ви досягли успіху/програли;
  • як фонд громади вплинув на досягнення умов сценарію;
  • яке джерело наповнювало бюджет найбільше;
  • чому важливі інструменти розвитку громади, або яку роль у досягненні мети відіграють інструменти розвитку громади;

4.Рівень прийняття рішень:

  • Фонд громади- чи є це інструмент, який можна застосувати у реальному житті;
  • яким буде ваш наступний крок для застосування нових навичок;
  • з чого доцільно розпочати наступну гру;
  • чи можемо зараз узгодити дату наступної гри.

Рекомендації по часу проведення: Однозначного дня тижня і часу не має, так як може залежати від багатьох факторів і навіть від пори року.

Додаткові особливості: Перша гра у форматі кооперація, друга гра у форматі кооперація, третя гра – конкуперація

Контакти автора моделі для налагодження співпраці: 050-396-52-43, azelinska@ukr.net

Статус моделі: тестується

Leave a Reply

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.