Розвиток демократичного суспільства напряму залежить від наявності потужного місцевого самоврядування, що являє собою право територіальної громади села, селища чи міста самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах закону. Саме зараз, коли в Україні досить успішно впроваджується реформа децентралізації і відбувається передача повноважень та ресурсів громадам на місця, виникає потреба в активізації та посиленні спроможності громадян безпосередньо або через демократично обрані ними органи вирішувати самостійно і під свою відповідальність місцеві проблеми так як більшість людей не усвідомлюють наскільки багато від них залежить саме на місцевому рівні.
Склалася ситуація, що при наявності ресурсів та повноважень у жителів громад відсутнє розуміння того, що найбільше на якість свого життя вони можуть вплинути саме на місцевому рівні, тобто рівні місцевого самоврядування і що ніхто, крім них самих, не займатиметься забезпеченням доброту у громаді і вирішенням питань розвитку громади. Тому ця модель використання гри Світ Громад спрямована на трансформацію мислення жителів громад і більшого усвідомлення відповідальності за якість свого життя.
Модель – це певна гіпотеза щодо потенціалу та алгоритму дій, пов’язаних з використанням гри Світ Громад, для вирішення тої чи іншої проблеми, яка потребує перевірки практикою.
Авторка моделі: Альона Зелінська, майстриня гри Світ Громад Другого рівня
Назва моделі: Громадянська освіта з елементами політичної освіти
Проблема, на вирішення якої спрямована
Цільова аудиторія: Аудиторія може бути різних вікових та соціальних груп, починаючи з 15 років.
Показники (Як дізнатись, що проблема вирішена або по ній відчутно прогрес?):
Може бути наявність таких факторів, або один чи декілька із них.
- Поступове позбавлення споживницької звички вважати, що проблеми має вирішувати хтось інший;
- Прояв активної участі (чи почати долучатися) у суспільних процесах, прояв соціального партнерства і соціальної взаємодії.
- Готовність дотримуватися чинних норм законів.
- Здатність визначати проблеми суспільного життя, бажання і вміння вимагати їх розв’язання, висування конкретних пропозицій.
Рекомендована кількість учасників: від 4 до 6
Необхідна кількість примірників гри Світ Громад: 1-2
Рекомендована кількість та періодичність ітерацій роботи з групою: 3
Спеціальні умови та особливості підготовки:
- Забезпечити технічні умови – приміщення, стільці, стіл (не менше 100х60 або 80х80) – вода(напої), іжа(печиво, смаколики) – туалет – блокнот+ручка – гра(світ громад) – фліпчат, папір та маркери.
- Вивчити правила досконало.
Що учасники мають знати напередодні?
- Орієнтовну тривалість гри.
- Час і місце проведення(запізнення автоматично скасовує можливість бути учасником гри)
- Що це ділова настільна гра-тренінг, щонадає можливості для змін в громаді.
Особливості проведення гри:
- Забезпечити приємну атмосферу і настрій: -привітання; -чому ми тут зібрались; -розклад(коли завершиться приблизнр гра); -організаційні питання; – міф-легенда на гру;
- Наголошувати – читати усі слова, усі речення, усі абзаци.
- Не допускати збій у послідовності виконання дій.
- Тримати в полі уваги гравців приваблівість громади, слідкувати чи тримає громада цю опцію, як важливе досягнення своєї мети.
- Акцентувати про необхідність не лише побудувати, а й утримати та прорахувати необхідний вплив інфраструктури на розвиток громади в умовах обмеженого бюджету та часу(вплив новозбудованих об’єктів на привбливість так і на кожного громадянина).
- Не забувати нагадувати гравцям, щоб вони перед початком кожного раунду повертали свої фішки енергії
Перелік питань для проведення рефлексії:
1.Об’єктивний рівень:
- чи всі гавці приймали участь в процесі прийняття колективних рішень;
- які враження після гри;
- що запамяталося, які слова чи фрази;
- у чому полягали ключові рішення;
- що було не так, що заважало;
- що відбувалося;
2. Рефлекторно-емоційний рівень:
- що вас здивувало; – що вас насторожило;
- що для вас було найцінніше;
- що ви відчували, коли мер враховує(не враховує) думку громади;
- що ви відчували, коли сплучували податки кожного раунду;
3.Інтерпретивний рівень:
- чи змогла б громада досягти успіху (виграти), якщо про привабливість громади та виконання умов сценарію піклувався один мер, або тільки один чи декілька гравців;
- у результаті чого ви досягли успіху/програли;
- як фонд громади вплинув на досягнення умов сценарію;
- яке джерело наповнювало бюджет найбільше;
- чому важливі інструменти розвитку громади, або яку роль у досягненні мети відіграють інструменти розвитку громади;
4.Рівень прийняття рішень:
- Фонд громади- чи є це інструмент, який можна застосувати у реальному житті;
- яким буде ваш наступний крок для застосування нових навичок;
- з чого доцільно розпочати наступну гру;
- чи можемо зараз узгодити дату наступної гри.
Рекомендації по часу проведення: Однозначного дня тижня і часу не має, так як може залежати від багатьох факторів і навіть від пори року.
Додаткові особливості: Перша гра у форматі кооперація, друга гра у форматі кооперація, третя гра – конкуперація
Контакти автора моделі для налагодження співпраці: 050-396-52-43, azelinska@ukr.net
Статус моделі: тестується