“Школа здорового глузду: як зорганізувати простір для «справжньої освіти”

15 серпня пройшов безкоштовний вебінар від Наталії Зими на тему “Школа здорового глузду: як зорганізувати простір для «справжньої освіти”. 

Пані Наталія  – учителька хімії Хмельницького технологічного багатопрофільного ліцею із загальноосвітніми класами ім. Артема Мазура.  Лауреатка фінального етапу конкурсу «Учитель року–2015». ТОР-50 Global Teacher Prize 2018. Майстриня гри «Світ громад». 

У себе в школі вона є співзасновницею пришкільного “Z-club”: простір розвитку, спілкування та дружби.  

Відеозапис вебінару “Школа Zдорового глуZзду”.
Нижче читайте ключові теми, що висвітлювались протягом вебінару.

Як виникла ідея створити Z-club? (08:50 хв) 

Традиційна освіта сьогодні заточена на зовнішню мотивацію і використання стандартизованого, застарілого підходу до учня. Це система, яка працювала колись і яку досі використовують сьогодні.  

Тоді як справжня освіта – динамічна. Вона заснована на внутрішній мотивації учня: коли отримуєш захоплення і драйв від отриманих знань, які ти можеш практикувати в житті. Це освіта, яка має індивідуальний підхід до кожного з маленьких дорослих. 

Бажання надавати справжню освіту призвело до ідеї створення пришкільного ‘Z-club’. 

Що таке Z-club? (17:40 хв) 

Це простір розвитку, спілкування та дружби для учнів школи. Клуб був створений на волонтерських засадах групою вчителів зацікавлених у тому, щоб школа стала місцем де маленьким дорослим було б цікаво і комфортно навчатися. 

Завдання вчителя не вчити. Завдання вчителя – допомогти маленькому дорослому пройти шлях здобування освіти. Простір Z-club потрібний не лише для учнів, але також і для вчителів. Він допомагає створити простір довіри між вчителем і учнем.  

Не все було легко і клуб пройшов кілька стадій змін. Перший простір проіснував не довго. Ідея була класна, але виконання було не найкращим. Потрібно зрозуміти, яку проблему Ви хочете вирішити. Потрібно створити простір, де дитина може відчувати себе важливою. Ми зрозуміли, що потрібно будувати клуб за потребами дітей, а не за певною програмою.  

Ми провели опитування серед дітей і створили ініціативну групу з учнів 9 класу. Діти прийдуть проводити час у місця, які порадять їм їхні друзі. Саме для цього і була створена ініціативна група. Згодом, ми провели першу зустріч Z-club у вже новому форматі і дітям це сподобалося.  

Гра “Світ Громад” як один з інструментів справжньої освіти (33:10 хв) 

Одним з факторів успіху нашого простору є аналіз проведених зустрічей. Що було цікавим для дітей, що не сподобалося і чи є якісь ідеї для проведення наступних зустрічей. Діти не завжди можуть сказати, що вони хочуть робити наступного разу. Ось тут на допомогу приходить мистецтво організаторів придумати те, чого не робили і чим можна зацікавити. 

Дуже важливо не перетворювати z-club тільки в роботу, тобто в місце традиційної освіти. Саме тому навчальна гра “Світ Громад” була новим, цікавим рішенням для проведення зустрічей клубу. 

Зі свого досвіду скажу, що “Світ Громад” – це навіть не гра, це інструмент, досить серйозний інструмент, як навчальний так і виховний. 

Гра допомагає пояснити дітям у дуже доступній формі, що таке громада, як її побудувати, як бути активним учасником громади. Адже, будемо відверті, такі важливі предмети, як Громадянська освіта в школах сьогодні отримують найменше уваги. Як ми зможемо будувати успішну державу, якщо діти навіть не уявляють як це, бути активним учасником громади і не можуть пояснити, що, власне, є громадою. 

Починали ми гру із одного столу, тому що мали лише одну коробку. На сьогодні ми можемо одночасно проводити гру за п’ятьма столами.  

Що ж дає гра для громадянської освіти маленьких дорослих? (42:15 хв) 

Використовуючи гру, як інструмент у Z-club ми відходимо від поняття стандартного уроку. Зустріч триває більше, ніж обмежені 45 хвилин. Є обмежена кількість учасників, що створює більше можливостей для вільного обговорення і налагодження контакту з кожною дитиною окремо. Під час гри діти можуть спробувати різні соціальні ролі, наприклад, в одній грі учень 10 класу отримав роль пенсіонера і це повністю перевернуло його уявлення про реальне життя. Діти навчаються культури податків, практично застосовують знання і намагаються створити свою успішну громаду. Знання отриманні в процесі гри залишаються в пам’яті учнів і вони можуть одразу ж застосовувати отримані знання в своєму житті. 

Гра має 10 сценаріїв і багато соціальних ролей. Кожна гра є унікальною, тому що має свою легенду і кожного разу діти відкриваються по-новому і підіймають багато важливих питань. Для вчителя, гра – це інструмент спостереження, тому що в грі діти такі, як є, справжні. Ми, як вчителі, можемо побачити лідерів, приховані таланти учнів. У мене є учениця, яка до того, як почала грати у “Світ Громад” вважала, що у неї не розвинене стратегічне мислення. Якби не гра, дівчинка б закінчила школу, і вважала б, що вона не вміє ефективно планувати у будь-яких сферах життя. 

Гра також прокачує навички дітей, до прикладу, критичне мислення, стратегічне, комунікативні навички. Ми не просто кажемо дітям, що вчитися треба, ми в демократичній формі показуємо дітям, що це важливо. Діти в процесі гри прокачують навичку, практично її застосовують, навчаються слухати і чути.  

З чого почати? 

Якщо Ви маєте бажання створити простір справжньої освіти у власній школі, Ви вже на пів шляху до успіху.   

Шукайте однодумців, створюйте ініціативну групу і вперед до змін! 

Для того, щоб з перших зустрічей зацікавити дітей, і щоб кожна зустріч проходила по-новому, придбайте гру “Світ Громад” і допомагайте маленьким дорослим готуватися до життя за межами школи.  

Придбати гру ви можете на сайті “Світ Громад”.

Переглянути запис вебінару ви можете на каналі YouTube “Світ Громад”.

Leave a Reply

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *