Для формування ключових компетентностей недостатньо 45-хвилинного уроку

Ви не повірите, але люди знову діляться на дві категорії. Ті хто кажуть, що Гра Світ Громад має бути в кожній школі і ті, хто кажуть – у нас навчальна програма, урок по 45 хвилин і взагалі – нема грошей… За дивним збігом обставин, перші грали в гру, другі – ні.

Ми вирішили розпитати Наталію Зиму про її досвід використання Світу Громад у школі і взагалі про впровадження змін в освіті.

Довідка: Наталія Зима – учитель хімії Технологічного багатопрофільного ліцею з загальноосвітніми класами ім. Артема Мазура (м.Хмельницький), увійшла до ТОП-50 фіналістів щорічної національної премії для вчителів-агентів освітянських змін «Global Teacher Prize Ukraine» у 2018 році.


Пані Наталіє, як Ви дізнались про Світ Громад? І як визріло бажання нею оволодіти, навіть більше того – регулярно використовувати?

Наталія Зима: У 2017 році на EdCamp у Закарпатті пощастило потрапити на сесію про можливості використання ігор в освітньому процесі. І хоча обговорювались простіші технічно і ідеологічно ігри – це стало відправною точкою у пошуках «своєї» гри. І знайомство з «Світ Громад» стало випадковою закономірністю. Бажання придбати гру було досить інтуїтивним. Скажемо відверто, придбала гру за власні кошти до кінця не розуміючи її можливості, навіть у планах не було регулярно використовувати. Але я завжди намагаюсь довіряти собі. І зараз я радію від того, що мені вдалось збурити законсервоване болото під назвою «виховна робота».

І на скільки великий відсоток вчителів в сучасній школі, які принаймні морально, готові до впровадження інновацій?

Н.З.: Важко судити про загальну кількість. Але я думаю до 3% сакральних «відважних» і до 15% «ранніх пташок» – це буде правильно. Важливо зрозуміти , що готовність до інновацій не залежить від предмету викладання, віку, статі, тощо. Дуже часто формальна молодь є консервативною та статичною, а серед пенсіонерів за віком можна зустріти справжніх новаторів. Готовність до інновацій – це вміння прогнозувати зміни, діяти у бажаному напрямку та брати відповідальність за все, що відбувається. Найбільше проблем якраз і виникає на етапі діяти і відповідати.

Якось нам трапилось таке твердження, що основним конкурентом для інновацій в освіті є такий спосіб поведінки як «нічого не робити». Чи справді освіта на стільки інертна і нічого не «хоче»?

Н.З.: Освіта має бути відповідальною, але вільною у виборі форм і методів навчання та виховання. На жаль, реалії не радують. У великих містах є можливість йти в альтернативну освіту, але там також досить підводних каменів. Зміни в освіті можливі лише за умови формування спільноти відповідального вчительства, виховання відповідального батьківства та реальної підтримки, а не тотальної регламентації, державних інституцій.

Як Ви змогли інтегрувати Гру Світ Громад у шкільні процеси, які часто вважаються дуже консервативними і непіддатливими до змін?

Н.З.: Світ Громад добре інтегрується у позакласну діяльність. Але не через традиційну виховну службу, яка дійсно є консервативною. У нас була мрія: клуб спілкування для підлітків «Z-club», що був придуманий і створений командою у складі вчителів хімії та біології, шкільного психолога і бібліотекаря. Тестовий режим підтвердив життєздатність ідеї, а Світ Громад став однією із клубних справ. Ми не загнані у рамки плану роботи гуртка, не очікуємо вказівок та узгоджень, гнучко реагуємо на запит членів клубу адже спільно плануємо діяльність. Але це волонтерська робота і далеко не всі готові до цього.

Часто чуємо, що «як ви збираєтесь тримати увагу дітей аж 3-4 години, вони і 15 хвилин на місці всидіти не можуть». Що говорить Ваш особистий досвід про використання Світу Громад (та) ігри в кілька годин?

Н.З.: Світ Громад, як і інші ігри, що моделюють реальне життя, не потребують додаткових зусиль для утримання уваги дітей. Діти не люблять фальші і недовіри, а чесні емоції їх завжди приваблюють. Вживання у різні ролі, не тільки соціальні, а і гендерні – це здатність до емпатії у реальному житті; механізм формування бюджету громади і особистого бюджету – формування відповідального громадянина, тощо. У грі проявляються риси особистості, не задіяні під час уроків, підлітки по-іншому починають сприймати один одного, а скільки з’являється жартів, що зрозумілі лише тим, хто грає у Світ Громад… Гра сприяє формуванню реальної спільноти, а не групи, об’єднаної за територіальною ознакою.

І ще: 3-4 години – не проблема, якщо є чай та «печеньки». Це якийсь формуючий ритуал для спілкування у реалі.

Як можна використовувати Світ Громад на уроках, і в допомогу яким шкільним предметам вона може прислужитись?

Н.З.: Власне, на уроках використовувати Світ Громад є досить утруднено в силу часових рамок. Але обговорення ігрових кейсів буде корисним на уроках економіки, громадянської освіти, географії, математики. Гра є інструментом для формування ключових компетентностей, для яких недостатньо 45-хвилинного уроку.

Звідки школа може взяти 5900 гривень на інноваційні навчальні розробки? На скільки це, справді, «космічні» гроші?

Н.З.: Для навчального закладу, що має спецрахунок (заробляє гроші сам) або благодійний фонд – ця сума взагалі не проблема. Важливий рівень активності адміністрації та інноваційність директора школи як основного розпорядника коштів. Щастить педагогічним колективам, які функціонують як команди. Але потрібно бути чесними: таких дуже мало.

Дуже Вам дякуємо за змістовні відповіді!


Leave a Reply

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.