Назва: Гра Світ Громад для підлітків
Проблема, на вирішення якої спрямована
Може бути частиною профорієнтаційних та навчальних програм. Допоможе підліткам:
- відчути себе частиною спільноти, навчитися комунікувати в команді, висловлювати свою думку та приймати відповідальність за свої рішення;
- «приміряти» різні соціальні ролі, зокрема посаду мера та роль безробітного чи переселенця
- не дивитися на світ стереотипно;
- дізнатися, як працює бізнес, податкова система та комунальна власність;
- виявити свої сильні та слабкі сторони, навчитися краще ними оперувати та оптимально використовувати свою енергію.
Цільова аудиторія
Хлопці та дівчата 12-16 років, бажано не більше 2 років різниці у віці між гравцями за одним столом.
Показники (як дізнатись що проблема вирішена)
Гра використовується як один з методів «діагностики» перед тим, як скласти план подальшого навчання та розвитку навичок. Модератор має зауважувати зміни в поведінці учасників, порівнюючи їх не дин з одним, а тільки особистий прогрес відносно себе, зважаючи на характер та інтровертність/екстравертність гравця. Після успішного засвоєння гравець в тій чи іншій мірі повинен вміти:
- уважно дочитувати завдання до кінця та розуміти, що вони означають, структуровано доносити свою думку та (неособисто) приймати відмінні думки інших гравців;
- взяти на себе ініціативу та відповідальність за рішення, підтримувати інших та допомагати у скрутній ситуації, радіти за спільну справу;
- залишатися емоційно стійким під час програшів, фінансових втрат та перебування на посаді мера, вміти опісля проаналізувати мотиви, дії та результати;
- зауважувати можливості та ризики інших гравців, вміти аналізувати їхню поведінку, не піддаватися на провокації.
Кількість та періодичність
Ефективною буде як одна гра так і 3-5 ігор з періодичністю раз на 2-3 тижні, може йти в комплексі із іншими тематичними навчаннями.
Умови та особливості підготовки
Модератору прийдеться тісно співпрацювати з батьками. Не обов’язково знати щось особливе про дітей напередодні, але опісля гри необхідно провести особисте обговорення з батьками, якщо немає можливості – можна зробити у формі телефонного дзвінка або електронного листа.
Бажано: батьки мають знати, що їхні діти беруть участь в такій грі та розуміти її цінність, а також бути зацікавлені обговорювати з дітьми враження від гри.
Що учасники мають знати
Що це настільна гра, цікавіша за монополію, що тут можна відкрити бізнес/бути мером/накопичувати гроші, що ця гра допоможе краще зрозуміти, як працюють спільноти у «справжньому» житті.
Особливості проведення
- Обов’язково потрібно мати фрукти/печиво/воду.
- Напередодні можна зібрати у дітей телефони (попередньо попередивши по це батьків).
- Діти повинні познайомитися один з одним, когось із них можна (не обов’язково) призначити відповідальним за банк гри (не гравця) або бюджет громади (запропонувати таке додаткове навантаження), зазначивши, що з часом він може передати цей обов’язок наступному гравцеві;
- Під час проведення гри потрібно особливо уважно слідкувати за дотриманням правил і бути готовим розв’язувати емоційні конфлікти в команді;
- Модератор повинен занотовувати прогрес/схильності/цікавинки кожного гравця, інакше існує ризик забути щось важливе під час рефлексії.
Питання для рефлексії
- Як мені було в моїй ролі, чи знаю я людей, які мають так роль у «реальному житті»? Як цей досвід на мене вплинув, чи вдалося мені «вжитися» в свою роль, чи змінилася моя думка про «таких» людей ?
- Яка роль «везіння» у моїй грі та чи можна це повторити насправді? Чи вважаю я, що обставини, які складалися навколо мене, якимось чином відповідають обставинам у моєму житті?
- Які карточки/гравці/події найбільше вплинули на мене у цій грі? Як я могла/міг сприйняти їх інакше і використати по-іншому?
- Що би я змінила/змінив, граючи цей самий сценарій у цих самих умовах знову?
- Яку з ролей мені б хотілося спробувати в грі? А в реальному житті? Чи хотіла/хотів би я бути мером свого міста/громади насправді?
*Під час рефлексії потрібно давати змогу висловлюватися і запитувати всім, добре було б на частину питань відповісти у вигляді малюнків/смайликів/кольорових пост-ітів. Частину піляігрової рефлексії можна провести у форматі рухливої гри-енерджайзера, оскільки через гру вони довго сиділи на одному місці.
Потрібно звертати увагу гравців на можливості, які вони не використали чи надто великі ризики, на які вони йшли, дати зрозуміти, що саме їм могло загрожувати. Звернути їхню увагу на прояви філантропії або авторитаризму під час гри, невпорядкованості розрахунків, «підстави» партнерів. Навести приклади з «реального» життя та розповісти/змоделювати справжні кейси, що могли б описувати подібну ситуацію у житті.
Особисті схильності чи механізми мотивації, які вдалося розгледіти, краще обговорити в розмові віч-на-віч чи розмові з батьками, а не на загальній рефлексії.
Час проведення
Немає універсального, бо все залежить від можливостей у конкретній ситуації. Але найкраще звісно – в першій половині дня і у вільний від школи час.
Контакти автора моделі для налагодження співпраці: м. Івано-Франківськ, 099 026 93 95, katrusyat@gmail.com
Статус моделі: Тестується