Вікторія Сорокун
З початку повномасштабного вторгення Росії чимало міст на заході України прийняли тисячі пересенців з інших, менш спокійних регіонів країни. Для того, щоб сприяти інтеграції внутрішньо переміщених осіб у нові громади, у червні цьогоріч стартував проєкт «Перезміст». У межах проєкту, представники шести громад, що приймають ВПО, пройшли навчання на майстрів гри «Світ Громад», аби провести в своїх містах ігрові сесії за участі ВПО. Ми поспілкувалися з учасником проєкту у Луцьку, громадським активістом, тренером, проєктним менеджером ГО «Молодіжна платформа» та головою Луцької молодіжної ради Демʼяном Петриком. Демʼян розповів про мотивацію взяти участь у проєкті, проведення ігрових сесій із молоддю Волині та персональні відкриття після участі у «Перезмісті».
Чому Ви вирішили податися на навчання на майстра гри до проєкту і які були очікування від участі?
Мені давно подобалась гра. Я грав різні версії і різні сценарії, потім почав популяризувати гру серед молоді та молодіжних рад, з якими я працюю, навіть проводив ігри, не будучи майстром гри, не зовсім «легально»:) Коли зʼявилась можливість, то я швидко нею скористався.
Де відбувалися ігрові сесії?
В основному, в Молодіжному центрі Волині у Луцьку, але була і виїзна сесія в місті Горохові.
Яка аудиторія зазвичай була представлена на сесіях?
В основному молодь: школярі, студенти та іноді старша молодь. Частина з них була ВПО, а частина місцевих, яким це було цікаво.
Як ви знаходили учасників?
Здебільшого це були спільноти, в які приходиш і говориш, що є ось така гра, а всі відповідають: «Класно, давайте грати!». Були моменти, коли за столом сиділо набагато більше людей, ніж дозволяв сценарій.
Які були особливості проведення ігрових сесій?
Загалом жодних окремих особливостей не було, я старався гру проводити так, як і для інших, щоб не було якогось виокремлення.
Як сприймали гру учасники, зокрема, ВПО?
Позитивно, головне не акцентувати увагу на тому, що проєкт орієнтований на них. Їм подобалось, на друге коло вони вже всі разом гарно комунікували, і це було класно.
Як учасники взаємодіяли між собою?
Загалом, як у житті взаємодіють людина з людиною, так і в нас було на іграх. Нічого особливого не було, і нічого конфлітного теж. Наприкінці, до речі, багато хто дуже здружувався.
Що, на Вашу думку, сприяло тому, що учасники під час ігрових сесій здружувалися?
Спільні інтереси, спільні проблеми (на жаль) і спільна мета (перемогти в грі).
Мета проєкту «Перезміст» – налагодити місток комунікації між ВПО та громадами, що їх приймають. Наскільки цієї мети вдається досягти у підсумку проведення ігор?
На мою думку, вдалося, бо багато хто з молоді ВПО вперше «вирвався в люди» й познайомився з однолітками. Тепер вони разом роблять цікаві речі. Наприклад, у нас у громаді учасники моїх сесій тепер волонтерять разом і їм це в кайф.
Можете детальніше розповісти про цю співпрацю, на що спрямоване волонтерство учасників?
На сьогодні вони волонтерять на складах гуманітарних штабів. Наскільки мені відомо, то вони складають продуктові та гігієнічні набори для інших ВПО в області і розвозять їх власноруч.
З усіх проведених сесій, які найбільше запамʼяталися і чому?
Та по-різному. Запамʼяталася перша – бо було водночас трохи бентежно, через це і водночас цікаво. Друга – бо я проводив її в другий день після народження сина, і це було весело. На третій ми були в іншому місті, і теж було по-своєму цікаво.
Чи були якісь особливі історії/результати ігор, про які хотілося б розказати?
Та ні, в принципі, всі ігри були звичайними, чого я і хотів досягнути. Бо багатьом молодим людям з-поміж ВПО важливо, щоб їх не виділяли, а щоб все було як завжди і зазвичай, що й було в нас на іграх.
Скільки ігрових сесій вдалося провести?
Пʼять, а наразі заплановані ще дві.
Який фідбек дають учасники?
Не було негативних відгуків, зазвичай все позитивно і класно. Всім сподобалась гра, є люди які хочуть ще. Багато хто проводив аналогії із реальним життям.
Які саме аналогії проводили учасники?
Наприклад, деколи, коли вони витягували життєві обставини, то казали що таке буває і в реальному житті. Також, коли платили податки і відкривали бізнеси, то теж говорили про реальне життя.
Які можливості особисто для вас відкрила участь у проєкті?
Я познайомився з новими крутими людьми, зокрема і з ВПО, які приїхали до нас у громаду. Я частково працюю в межах роботи з ними, і тому мені було цікаво відкрити ВПО з іншого боку. До того ж, коробка гри «Світ Громад» – теж непоганий плюс.
Як громадський діяч, які перспективи подальшого використання гри в громаді бачите?
Я вже давно використовую гру в своїй діяльності. Я працюю з молоддю і ми дуже часто на навчаннях проводили ігрові сесії для молодих людей, особливо сценарії із додатків «Молодіжна рада». Тож планую надалі використовувати такі інструменти у своїй роботі.
Статтю опубліковано в рамках ініціативи «ПЕРЕЗМІСТ», що є частиною проєкту «Нові соціальні зв’язки, нові життєві сенси, нова робота для тих, хто все це втратив через війну», що реалізується ГО «Інститут політико-інформаційних досліджень» за сприяння UNDP Ukraine / ПРООН в Україні у межах Програми ООН із відновлення та розбудови миру за фінансової підтримки Європейського Союзу.