Модель – це певна гіпотеза щодо потенціалу та алгоритму дій, пов’язаних з використанням гри Світ Громад для вирішення тої чи іншої проблеми, яка потребує перевірки практикою – в даному випадку щодо активізації залучення мешканців до прийняття місцевих рішень та програм розвитку територіальної громади.
Автор моделі: ГС “Соціальне підприємство “Центр освіти дорослих “Перший”, місто Мелітополь
Назва моделі: Гра Світ Громад як інструмент партисипації при розробці міських програм розвитку
Передумови
Стратегією розвитку міста Мелітополя до 2030 року окремим пріоритетним напрямом визначено запровадження освіти впродовж життя.
Одним з ефективних шляхів впровадження зазначеного напрямку, на думку команди Центру освіти дорослих “Перший”, має стати прийняття в місті Мелітополі Комплексної міської програми розвитку освіти дорослих, яка б врахувала всі аспекти реалізації цього стратегічного напряму, включаючи широку міжсекторальну співпрацю структур органів місцевого самоврядування, державних служб, закладів соціально-культурної сфери комунальної, державної та приватної форми власності, представників громадського сектору, економіки та бізнесу, а також безпосередньо провайдерів формальної та неформальної освіти, окремих активних громадян різних вікових та соціальних груп.
Робота над розробкою програми відбулася в Мелітополі в липні-листопаді 2020 року в межах реалізації проєкту «Розробка Комплексної міської програми розвитку освіти дорослих в Мелітополі із застосуванням принципів партисипації та інструментів гейміфікації» за програмою малих грантів, яка адмініструється ІСАР Єднання в межах Програми ООН із відновлення та розбудови миру за фінансової підтримки Європейського Союзу.
Проєкт реалізовано в декілька етапів із дотриманням принципів партисипації і відкритості, із залученням широкого кола представників різних цільових категорій населення, зокрема з числа соціально незахищених та вразливих.
Першим етапом реалізації проєкту було вирішено провести серію ігор «Світ громад» з додатком «Громада, що навчається», за допомогою яких провести і визначення освітніх потреб різних категорій населення, і покращити комунікацію між ними, і підвищити обізнаність учасників в принципах функціонування громади та ролі освіти дорослих в ній.
Більше про проєкт можна дізнатися за посиланням: http://pershyi.org.ua/rozrobka-kompleksnoi-miskoi-programi-od/
Цільова аудиторія: модель розрахована на безпосереднє (через участь в іграх) залучення до визначення освітніх потреб та врахування в проєкті майбутньої програми інтересів представників таких вразливих категорій:
- люди у віці від 50 років; пенсіонери;
- безробітні; люди з інвалідністю;
- ВПО; ветерани АТО та члени їх сімей;
- молодь;
- люди, які опинились в складних життєвих обставинах;
- особи, постраждалі від сімейного насилля; представники національних меншин та ін.
- Задля забезпечення майданчику для діалогу із представниками зазначених вразливих груп представників профільних органів місцевого самоврядування, установ освіти, культури, соціальної сфери, їх також було залучено до участі в іграх.
Рекомендована кількість учасників: 6
Необхідна кількість примірників гри Світ Громад: 1
Як використовують гру:
В моделі використовується гра “Світ Громад” з додатком «Громада, що навчається». Під час проведення ігор здійснювався моніторинг освітніх потреб дорослого населення з метою напрацювання змісту проєкту Комплексної міської програми розвитку освіти дорослих. Також за мету ставилось налагодження комунікації між різними віковими та соціальними категоріями населення.
Спеціальні умови та особливості підготовки: Пропозиція напоїв (кава, чай, пиво) не тільки під час але й одразу після закінчення гри, щоб затримати/розслабити гравців після гри і у неформальній атмосфері провести обговорення
Особливості проведення гри:
Задля сприяння кращому проведенню ігор саме з дослідницькою метою, на етапі організації необхідно передбачити наступне:
- завчасно подбати про наявність серед учасників представників цільової аудиторії дослідження;
- під час проведення кожної гри-дослідженнях бажана участь представників різних соціальних та вікових груп;
- на початку гри окрім оголошення правил необхідно повідомити учасників про те, що передумовою проведення гри є розробка Комплексної міської програми та зробити невеликий анонс цього проєкту з акцентом на важливість ролі кожного з учасників у такому масштабному проєкті;
- анонсувати проведення опитування після закінчення гри;
- створити сприятливу атмосфери для вільного обміну думок під час самої гри;
- паралельно з грою вести запис висловлювань учасників стосовно тих питань, які досліджуються. Це дозволить провести порівняльний аналіз дій та висловлювань учасників безпосередньо під час гри з тими відповідями, які вони нададуть на питання опитувальника після гри;
- запросити учасників ігор брати участь у наступних етапах роботи над розробкою програми.
Перелік питань для проведення рефлексії:
- Що нового Ви дізналися під час гри?
- Що змусило Вас замислитись?
- Яких знань Вам не вистачало для більш ефективної участі в грі?
- Чи потрібно запровадити такі ігри на постійній основі?
- Кого потрібно залучати до участі в грі «Світ Громад»?
- Чи потрібно запроваджувати в місті навчання для дорослого населення на постійній основі?
- Які освітні програми для дорослих потрібно запровадити в місті?
- Які категорії дорослого населення потребують навчання?
- Чи має навчання дорослих бути безкоштовним?
- Які освітні програми для дорослих мають запроваджуватись на безкоштовній основі?
- З яких джерел мають фінансуватися безкоштовні освітні програми для дорослих?
- Які, на вашу думку, освітні програми для дорослих мають фінансуватися з місцевого бюджету?
- Чи потрібен в Вашій громаді Центр освіти дорослих?
Рекомендації по часу проведення: Зручний для учасників час, по можливості вихідний день. Тривалість до 5 годин.
Контакти автора моделі для налагодження співпраці: Тетяна Однорог, 0982439651, Facebook-сторінка автора