Ігрове навчання: що це таке та як його застосовувати

І для дорослих, і для дітей найкращим способом навчання є гра. Вона допомагає вивчити нове, засвоїти науки та запам’ятати складні поняття. Чому саме ігрове навчання спрощує навчання для дітей, учнів школи та навіть дорослих? Ми розповімо вам про те, як діє та які має особливості навчання через гру.

Ігрове навчання

Що для нас гра? Це змагання, суперництво, бажання стати переможцем у певних активностях. Навчання у вигляді гри мало місце ще в Давній Греції, де в навчальних закладах проводились спортивні та музичні змагання, дебати. Так, в процесі суперництва і змагань, учні краще відточували свої навички і засвоювали нові.

Це працює дуже просто: в ігровому навчанні  людина концентрується не на самому процесі засвоєння інформації і навичок, а на грі. В таких ситуаціях мозок сприймає процес, пов’язані з навчанням, як розвагу: легше запам’ятовує інформацію, концентрує увагу та будує нові логічні зв’язки.

Ігровому навчанні властиві і інші вагомі переваги:

  • підвищена активізація гравців. Учасники максимально зосереджені на грі в емоційному та розумовому плані. Тобто вони сконцентровані не на навчальному, а на ігровому процесі. Гравці не підозрюють, що, вирішуючи ігрові завдання, вони вивчають щось нове;
  • багатофункціональність. В грі легко пояснити складні незрозумілі моменти, навчити чомусь новому, і, водночас, розважити її учасників;
  • додаткова мотивація. Гра мотивує проявляти ініціативу, наполегливість та цілеспрямованість;
  • проста передача та засвоєння інформації. Людина стає учасником гри добровільно, тому зникає психологічний захист. Саме він заважає приймати, розуміти і засвоювати нові знання та навички;
  • проста і цікава форма. На противагу навчальному процесу, грі не властива жорстка дисципліна та примусовість уваги. Гравці мають свободу дій, захоплюються процесом івчаться простіше.

Ігрове навчання помилково ототожнюють з ігрофікацією. В чому ж різниця цих процесів? Під час ігрофікації людина цілеспрямовано навчається і за досягнення отримує нагороду, слідкує за рейтингом своєї прогресивності. А під час ігрового навчання людина не підозрює, що освоює нові навики, оскільки вона зосереджена на самій грі.  

Ігрове навчання корисне для дітей і дорослих. Проте в кожному віці йому характерні окремі особливості. Розглянемо їх на конкретних прикладах.

Ігрове навчання дітей молодшого шкільного віку

Найкраща умова результативного ігрового навчання дітей молодшого та середнього шкільного віку — наочність. Тому шкільний матеріал вивчається краще в сюжетних і рольових іграх, інсценізаціях. Саме вони доносять складну інформацію в розважальній формі і це приносить успіх.

В віці 7-13 років застосовуються такі форми ігрового навчання:

  • наочність. Діти вивчають математичні дії на різних предметах (яблука, іграшки, цукерки), читають книжки своїм іграшками;
  • сюжетно-рольові ігри. Розігрування сценок в магазині, бібліотеці формує поведінку дітей в цих ситуаціях. А якщо спілкуватись під час них іноземної мову, то це сприятиме її вивченню;
  • ігри-подорожі. Діти стають геологами, зоологами, географами і т. д. Вони самостійно знаходять інформацію про країну, її тваринний та рослинний світ. Такі грі сприяють ініціативності, спостережливості. Шукаючи інформацію самостійно, дитина швидше вивчає нове.
  • ляльковий театр. Учасники розігрують літературні твори, конфліктні ситуації тощо. Таким чином, вони добре засвоюють художній твір, вчаться знаходити вихід під час сварки.

Застосування цих методів робить для дітей процес засвоєння нового цікавим, результативним та заохочує вчитись далі.

Ігрове навчання старших школярів та дорослих

Старшокласники, студенти і дорослі також легко засвоюють знання і розвивають навики в грі. Так, вона має складніший формат для того, щоб зацікавити їх. Тому в ній враховуються такі моменти:

  • логіка. Всі елементи гри добре пов’язані між собою, наближені до реального життя. В грі враховується те, що в старшому віці переважає словесно-логічне мислення. Тому, якщо вона розрахована на запам’ятовування, то всі поняття пов’язані логічними асоціаціями. Якщо спрямована на прийняття рішення, то воно має логічні наслідки;
  • наочність. Так, тип мислення з віком змінюється, але важливість наочності залишається незмінною. Тому дорослі також добре вчаться при розігруванні складних літературних творів, діалогів тощо;
  • самостійність учасників. Учень і дорослий самостійно вирішують поставлене завдання: шукають інформацію, продумують варіанти, формують остаточного рішення.

Так, однією з найвідоміших ігор для навчання дорослих є “Cash Flow”, де навіть досвідчені підприємці можуть отримати нові знання в сфері управління та розвитку бізнесу. Ще один із прикладів є #ГраСвітГромад, де учасники у простій ігровій формі засвоюють навички управління громадою та її розвитком, знайомляться з системою оподаткування.

Тому ігрове навчання — це унікальна діяльність, під час якої можна відпочити, розважитись і почерпнути нові знання. Воно дає можливість перенести традиційні методи навчання на задній план та зробити процес вивчення складних наук не просто корисним, а і захоплюючим.  

Leave a Reply

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *