Coopetition – співпраця в умовах конкуренції

“Основа мотивації — суперництво” — про це стверджують всі фахівці, які працюють в сфері мотивації та розвитку особистості. Але чи тільки за рахунок суперництва можна досягти власного результату? Можливо є альтернативи? Якщо ви над цим задумались, то пропонуємо звернути увагу на особливу стратегію — coopetition. Давайте розглянемо далі в чому особливості її застосування.

Що таке coopetition?

Coopetition (конкуперація) — це стратегія взаємодії, яка збалансовує суперництво i призводить до співпраці між конкурентами з вигодами для всіх її учасників.

Так, об’єднавши свої ресурси можна досягти бажаного результату значно швидше та ефективніше. Потреба в конкуперації (coopetition) є чіткою і зрозумілою. Проте чи є її застосування ефективним в різних сферах і як нею керувати? Найчастіше ця стратегія представлена в наступних галузях:

  • бізнес;
  • навчання;
  • ігри.

Coopetition в бізнесі

Сучасні економічні умови показують, що клієнт хоче отримати повний спектр послуг навіть від вузькоспеціалізованої компанії. Тому окремі представники бізнесу усвідомлюють, що, покладаючись виключно на власні сили, бажаного результату їм не досягти.  Тоді який вихід? Головний рецепт успіху — співпраця.

Компанії, які взяли за ціль coopetition, працюють над урахуванням наступного:

  • розрізнення кооперативної і наступальної поведінки;
  • створення простору, в якому б успішно реалізовувалось поєднання  співпраці і конкуренції.

Так, на початку впровадження конкуперації існує певне напруження. Проте входження її в дію залежить від 4 основних механізмів:

  1. Розділення організаційних структур. До прикладу “двофлангова” взаємодія Apple і Samsung. Фахівці, які займаються продажем, конкурують. Але одночасно Samsung постачає Apple деталями та компонентами, завдяки яким компанія заробляє 110$ на кожному iPhone.
  2. Переключення стратегій. В одних випадках компанії діють в напрямку кооперації, а в інших — перемикаються на конкуренцію. Наприклад, авіалінії, конкуренти в минулому, утворюють альянси. Таке партнерське об’єднання дає високий рівень міжнародного співробітництва в авіаперевезеннях. Виходячи з альянсу, авіалінії знову стають конкурентами.
  3. Розподіл сфер діяльності. Великі компанії створюють консорціум — об’єднання заради здійснення великого капіталовмісного проекту. Компанії в його рамках співпрацюють під час створення інноваційних продуктів. Проте в процесі виведення розробки на ринок вони знову стають конкурентами.
  4. Контекстуальна інтеграція. Компанії носять обидва капелюхи: “кооперація” і “конкуренція”. Вони варіюють два напрямки співпраці, щоб усунути спільні сфери та вузькі місця, які стримують їх бурхливий розвиток.

Керуючись знаннями про coopetition, знаючи, коли до неї вдаватись, видатні компанії досягають значного успіху в процесі взаємодії зі своїми ж конкурентами.

Застосування coopetition в навчанні

Навчальна система виховує в нас дух суперництва. Коли вчитель задає нам питання, а в класі тягнуть руки 10 людей, то він обере лише одного учня. В випадку, коли він відповість правильно, решта дітей будуть шкодувати, що вони не на його місці. Адже школяр, якого підняв вчитель, отримає схвалення та хорошу оцінку від вчителя. Ось так протягом шкільних років ми боремось за авторитет, не співпрацюючи, а конкуруючи.

Проте в сучасних умовах все більше поширюється розвиток навичок співпраці. Часто це відбувається під час розбору інформації в групах, до прикладу, біографії письменника:

  • кожен із учасників отримує інформацію про окремий період життя митця;
  • учень вивчає частину біографії, за яку він відповідальний та розповідає її всій команді;
  • в кінці завдання кожен з учасників групи розв’язує тести по отриманій інформації.

Як ми бачимо, на етапі вивчення та подачі матеріалу, учні повинні співпрацювати. Адже, їх індивідуальний результат на тестуванні залежатиме від двох сторін:

  • чітка, зрозуміла розповідь оповідача;
  • уважність та уточнюючі запитання від слухачів.
Yoga class concept

Coopetition в навчанні сприяє формуванню класу чи групи, як команди, вчить відповідально виконувати закріплені за ними завдання та досягати бажаних результатів.

Coopetition в іграх

Здебільшого в іграх переважає одна стратегія: конкуренція або співпраця:

  • Цитаделі. Учасники будують могутній мегаполіс, конкуруючи між собою.
  • Пандемія. Гравці всі разом рятують світ проти хвороб, епідемій, вірусів.

Але чи знаєте ви ігри, де рушієм вдалого проходження є співпраця в умовах конкуренції?

Leave a Reply

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *